قرص سیپروفلوکساسین؛ نحوه مصرف و عوارض آن
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

این دارو برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیپروفلوکساسین متعلق به یک کلاس از داروهای به نام آنتی بیوتیک کینولون می باشد. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) اثر نخواهد کرد. مصرف آنتی بیوتیک زمانی که نیازی به مصرف آن نیست، باعث می شود این دارو برای درمان عفونت های آینده اثر نکند.

نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

- قبل از شروع مصرف سیپروفلوکساسین و هر بار که دوباره آن را خریداری می کنید، راهنمای دارو را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

- این دارو می تواند با غذا یا بدون غذا، همانطور که پزشک توصیه کرده است، معمولا دو بار در روز (هر 12 ساعت) صبح و عصر، مصرف شود.

- قبل از مصرف دارو به مدت 15 ثانیه ظرف دارو را تکان دهید. دوز دارو را با استفاده از دستگاه اندازه گیری / قاشق خاص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز دارو به درستی اندازه گیری نشود. محتویات سوسپانسیون را نجوید.

- از سوسپانسیون با لوله های تغذیه ای استفاده نکنید زیرا سوسپانسیون ممکن است لوله را مسدود کند.

- دوز دارو و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. در حالی که این دارو را مصرف می کنید، به مقدار زیاد مایعات بنوشید مگر اینکه پزشک شما به شما غیر این حالت را توصیه کند.

- این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از مصرف سایر محصولاتی که ممکن است به آن متصل شوند و اثر آن را کاهش دهند، مصرف کنید. از داروساز خود درباره سایر محصولاتی که مصرف می کنید بپرسید. بعضی از نمونه ها عبارتند از: کویناپریل، سولامر، سوکرالفت، ویتامین ها / مواد معدنی (شامل مکمل آهن و روی) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، راه حل دی انواسین، مکمل کلسیم).

- غذاهای غنی از کلسیم، از جمله محصولات لبنی (مانند شیر، ماست) یا آبمیوه غنی از کلسیم، می توانند تاثیر این دارو را کاهش دهند. این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از خوردن غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید، مگر اینکه این غذاها را به عنوان بخشی از وعده غذایی بزرگتر حاوی غذاهای دیگر (غنی از کلسیم) مصرف کنید. این غذاهای دیگر باعث کاهش اثر اتصال کلسیم می شوند.

- از داروساز یا پزشک خود در مورد استفاده از مکمل های تغذیه ای / جایگزین با این دارو سوال کنید.

- برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک ها را در فاصله زمانی مناسب قرار دهید. برای کمک به یادآوری دارو، هر روز این دارو را در یک زمان خاص مصرف کنید.

- این دارو را تا اتمام مقدار تجویز شده مصرف کنید؛ حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شدند. توقف زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.


مقدار مصرف قرص سیپروفلوکساسین

اَشکال دارویی سیپروفلوکساسین

قرص ، محلول تزریقی.

CIPRO XR و قرص های با آزاد سازی فوری سیپروفلوکساسین قابل تعویض نیستند. Cipro XR باید به صورت خوراکی یک بار در روز مصرف شود.

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری

  • عفونت ادراری بدون دلیل 500 میلی گرم هر 24 ساعت 3 روز
  • عفونت مجاری ادراری و پیلونفریت بدون عارضه حاد 1000 میلی گرم هر 24 ساعت 14-7 روز

 قرصهای CIPRO XR

باید به طور کامل مصرف شوند و نباید نصف یا خرد یا جویده شوند.

• مصرف همزمان Cipro XR با محصولات لبنی (مانند شیر یا ماست) یا تنها با محصولات تقویت شده با کلسیم باید اجتناب شود زیرا ممکن است جذب کمتری داشته باشد. یک فاصله دو ساعته بین مصرف قابل توجه کلسیم (بیشتر از 800 میلی گرم) و دوز مصرفی با CIPRO XR توصیه می شود.

• نوشیدن کافی مایعات برای بیماران دریافت کننده CIPRO XR باید برای جلوگیری از تشکیل ادرار بسیار غلیظ حفظ شود. 

سیپرو اختلال عملکرد کلیه

- در بیماران مبتلا به پیلونفریت بدون عارضه CUTI و حاد با کراتینین کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه، دوز CIPRO XR باید از 1000 تا 500 میلی گرم در روز کاهش یابد. مصرف قرص های سیپروفلوکساسین 1000 میلی گرم XR در این جمعیت بیمار توصیه نمی شود.

- برای بیماران همودیالیز یا دیالیز صفاقی، CIPRO XR پس از انجام دیالیز کامل (حداکثر دوز 500 میلی گرم سیپروفلوکساسین XR هر 24 ساعت) باید تجویز شود. استفاده از سیپروفلوکساسین 1000 میلی گرم XR در این جمعیت بیمار توصیه نمی شود.

- برای بیماران دیالیز صفاقی مستمر (CAPD)، حداکثر دوز باید 500 میلی گرم در هر 24 ساعت باشد.

قرص سیپروفلوکساسین؛ نحوه مصرف و عوارض آن





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: